سوالات فارسی هفتم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ادبیات فارسی و آدرس sahele-adab.lxb.ir

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

جاوا اسكریپت

src="http://abzareh.ir/varoone/clock.js"> ابزار رایگان وبلاگ

1- معنی کدام گزینه ، نادرست است ؟

   1 ) چشم دوختن به چیزی : چشم به راه بودن                      

  2) از پای افتادن : ناتوانی و عجز

   3- گره از کار کسی گشودن : مشکل کسی را بر طرف کردن       

 4) دل سوختن : ناراحتی و اندوه بسیار  

2- در جزءِ پایانی کدام کلمه ، پسوند « ـَـ ک » وجود دارد ؟

    1) پیامک              2) کودک                      3) کوچک                          4) زیرک

3- مفهوم کدام بیت ، غلط آمده است ؟

     1) این زندگی حلالِ کسانی که همچون سرو   آزاد زیست کرده و آزاد می روند. ( وابسته نبودن به دنیا ؛ وارستگی )

     2) تو را پرواز بس زود است و دشوار   ز نوکاران که خواهد کار بسیار ( بی تجربگی و تازه کار بودن )

    3) هجوم فتنه های آسمانی   مرا آموخت علم زندگانی ( حمله کردن )

    4) نار خندان باغ را خندان کند   صحبت مردانت از مردان کند ( هم نشینی با انسان های خوب و بزرگ ) 

4- معنی « غرور » در عبارت زیر چیست ؟

    « نیما با غرور ادامه می دهد : « قبلاً آن را خودم ترجمه کرده ام .»

     1) فریفتگی      2) تکبّر     3) اعتبار        4) احساس سربلندی و شادی

5-  معنی و مفهوم همه ی گزینه ها درست است به غیر از ...

    1) مَندیش که دام هست یا نه     بر مردم چشم ، دیدن آموز ( به این فکر نکن که آیا دامی سر راهت هست یا نه ، خوب دیدن را به مردمک چشمت یاد بده )

   2) نمودش بس که دور آن راه نزدیک      شدش گیتی به پیش چشم تاریک ( آن راه دور آن قدر نزدیک به نظر رسید که دنیای تاریک در پیش چشمش روشن شد )

     3) دانش ، فرمان گذار است و مال ، فرمان بردار ( دانش حاکم و فرمانده است و مال و ثروت تحت فرمانِ صاحب ثروت)

    4) آن ها می خواستند « نمی توانم » های خود را دفن کنند ( دانش آموزان قصد داشتند احساس ناتوانی خود را از بین ببرند )

6- کدام کنایه ، درست معنی نشده است ؟

    1) فرزندان ما پاره ی جگر ما هستند : عزیز بودن

    2) آشنایم با زبان سادگی / عاشقم من ، عاشق افتادگی : فروتنی

    3) دلم می خواهد سرت را بالا بگیری و با صدای بلند برایم شعر بخوانی : احساس افتخار کردن

    4) آدم آهنی ، با شجاعت بادی در گلو انداخت : بیان کردن

7- کدام آرایه ی ادبی در رباعی زیر وجود ندارد ؟

       « هنگام سپیده دم خروس سحری      دانی که چرا همی کند نوحه گری

         یعنی نمودند در آیینه ی صبح         کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری »

    1) سجع               2) تضاد              3) تشبیه             4) تشخیص

8- در کدام گزینه ، هر دو کلمه با هم ، هم خانواده اند ؟

     1) فروغ ، فارغ      2) قُوا ، تقویت    3) همّت ، تهمت          4) متعبّد ، بعید

9- شعر « برگ درختان سبز در نظر هوشیار / آینه ی رازهاست / جلوه ی روی خداست » بر چه مفهومی تأکید دارد ؟

       1- زیبایی آفرینش و طبیعت         2- دقت نظر عارفان و خردمندان  

        3- شناخت خدا از روی طبیعت     4- آشکار شدن راز طبیعت

10- « به تفاریق خوردن » دراین  عبارت چیست ؟    « یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد »

  1- کلاه برداری کردن      2- کم کم خوردن       3- به تنهایی خوردن       4- دزدی کردن

11- بیت « گر برکنم دل از تو و بردارم از تو مهر    آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم ؟ » بر چه مفهومی تأکید دارد ؟

       1- عهد و وفا       2- ایثار و از خود گذشتگی     

3- عشق و علاقه        4- تسلیم و سر سپردگی

12- منظور از مصراع دوم این بیت چیست ؟  « با خودش زیر لب چنین گفت :    آرزوهایتان چه رنگین است !

       1- خیال پردازی بسیار                   2- آرزوهای بی مورد     

3- آرزوهای زیبا و گوناگون     4- خیالات دست نیافتنی

13- در بیت « به گفتار پیغمبرت راه جوی / دل از تیرگی ها بدین آب شوی » منظور از « آب » چیست ؟

      1- خداوند          2- سخنان پیامبر   3- قرآن              4- کارهای شایسته

14- جمله ی « آینده با حرف ساخته نمی شود » معادل کدام ضرب المثل است ؟

      1- نابرده رنج گنج میسر نمی شود                            

  2- کار نیکو کردن از پر کردن است

  3- به عمل کار بر آید به سخندانی نیست                    

4- مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

15-  « آسمان ، مثل یک تبسم شد » یعنی :

      1- آسمان از دست روزگار می خندید                                  

    2- آسمان صاف و زیبا شد و ابرهای تیره کنار رفت

      3- روزگار هم با مهر و محبت با مردم رو به رو شد                    

   4- آسمان همانند لبخندی زیبا شد

16- این بیت در وصف چیست ؟    هر چه سرما و هر چه دل سردی       پر زد آهسته از نظر گم شد

      1- امید و آرزو      2- ناامیدی و یأس        3- روزگاران ناموافق     4- بهار زیبا

17- بیت « این زندگی حلال کسانی که همچو سرو / آزاد زیست کرده و آزاد می روند » به چه مفهومی تکیه دارد ؟

      1- بخشندگی       2- وارستگی       3- بلند قامتی            4- آزاد بودن

18- پیام اصلی این بیت چیست ؟   نگردد شاخک بی بن برومند       ز تو سعی و عمل باید ، ز من پند

       1- پند گویی        2- تجربه اندوختن 3- مال اندوزی           4- کار و کوشش

19- در عبارت زیر ، بر چه چیزی تأکید شده است ؟

      « عمر حقیقی را ، شناسنامه ی ما تعیین نمی کند . زیستن و زندگی زیبا ، تنها همان فرصت هایی است که با رفتار های زیبا و کارهای بزرگ می گذرد .»

      1- کار کردن    2- پاک زیستن     3- تندرست بودن  4- کار های بزرگ کردن

20- منظور از « شناسنامه » در عبارت « عمر حقیقی را شناسنامه ی ما تعیین نمی کند » چیست ؟

      1- زمان مادی     2- سعی و تلاش       3- روزهای معنوی  4- امید و آرزو

21- در عبارت « حرم ، دل او را آرام می کرد و مدرسه ، اندیشه اش را » منظور از واژه های مشخص شده ، به ترتیب چیست ؟      1- معنویت ، علم      2- دانش ، علم             3- مقدسات ، معلومات        4- نور الهی ، سعی و تلاش

22- منظور از « برق » در عبارت « برقی در عمق چشم های این نوجوان شهرستانی وجود دارد » چیست ؟

        1- تلاش و کوشش     2- امید و آرزو      3- دقت و اندیشه   4- صبر و استقامت

23- مفهوم مقابل کدام گزینه ، نادرست است ؟

      1- تا کی حرکات کودکانه    در باغ و چمن ، چمیدن آموز ( اقدام به کار های بزرگ )

      2- رام تو نمی شود زمانه     رام از چه شدی ؟ رمیدن آموز ( تداوم سعی و تلاش )

      3- مندیش که دام هست یا نه      بر مردم چشم ، دیدن آموز ( سعی در دفع خطر)

      4- شو روز به فکر آب و دانه        هنگام شب آرمیدن آموز ( اقدام به تلاش شبانه )

24- « باد در گلو انداختن » کنایه از :

       1- چاق شدن                 2- مغرور شدن                  3- بی تفاوت بودن             4- درگیر شدن

25- این بیت « خدا آن ملتی را سروری داد / که تقدیرش به دست خویش بنوشت » بر چه مفهومی تأکید دارد ؟

     1- استقلال طلبی      2- ریاست طلبی    3- تقدیر گرایی      4- همکاری

26- مفهوم عبارت « یک عقل ، خوب است و دو عقل ، بهتر » چیست ؟ 1- فکرکردن 2- مشورت کردن  3- اتحاد و یک پارچگی 4- عقل گرایی

      27- با توجه به مصراع « سرو نباشد به اعتدال محمد » به کدام ویژگی سرو اشاره شده است ؟

          1- میانه رو بودن       2- سرسبزی              3- راست قامتی        4- آزادگی

  28- در مصراع « ماه فروماند از جمال محمد ) ص ) » « فروماند » در کدام معنی نیامده است ؟

      1- شگفت زده می شود                   2- حسادت می کند        3- باز می ماند       4- حیرت می کند

29- معنی واژه ی « کوره راه » .................. است .    

1- راه خاکی     2- راه میان بر     3- راه ناشناخته    4- راه طولانی

 30- در مصراع « روشن و گرم و زندگی پرداز » اشاره به .................... شده است ؟

   1- گرما و روشنایی      2- طلوع خورشید  3- فرارسیدن بهار       4- آغاز زندگی

31- « پوست بر تن کژال خراشید » یعنی ............. 1- زخمی شد     2- ترساند     3- ترسید    4- حمله کرد

32- در مصراع « هر چه سرما و هر چه دل سردی » واژه ی « دل سردی » به کدام معنی نیامده است ؟

      1- قهر                   2- کینه                   3- دشمنی      4- سرما

33-  منظور از عبارت « قلب مهمان خانه » نیست ؟

     1- قلب نباید مثل مهمان خانه خالی بماند                    

  2- قلب نباید مکان ناپایداری برای دوستی ها باشد

     3- قلب نباید مانند مهمان خانه چندین اتاق داشته باشد     

4- قلب نباید مانند مهمان خانه کوچک باشد

34- در کدام گزینه کنایه وجود دارد ؟

       1- پایت را از گلیمت درازتر نکن                              

 2- با همین حرف هایت بود که شیرش کردی

       3- از صحنه ای که دیدم چیزی نمانده بود غش کنم    

   4- جگرم را خون کردی

35- با توجه به درس آدم آهنی و شاپرک « خفاش » و « شاپرک » نماد چگونه انسان هایی هستند ؟

        1- ترسو – ساده لوح         2- ظالم – ساده لوح     

  3- ترسو – مهربان       4- ظالم – مهربان

36-  در این بیت « بهتر از هر چه  هست در دنیا   با خدا راز گفتنت امروز » بر چه مفهومی تأکید شده است ؟

      1- عبادت خدا          2- زیبایی بهار        

   3- راز و نیاز کردن انسان ها        4- زیبا بودن طبیعت

37-  در این بیت « نار خندان ، باغ را خندان کند      صحبت مردانت از مردان کند» منظور از « نار خندان » چیست ؟

      1- چهره ی خندان        2- میوه ی انار              

    3- گل های باغ           4- قلب انسان های پرهیزگار

1. در عبارت زیر مفعول را مشخص کنید .( 1)

 « رزمندگان  دشمن را از خا ک ما بیرون کردند . »‌

 الف ) خاک             ب ) دشمن            ج ) خاک            د ) رزمندگان

2. در بیت  زیر  نهاد را مشخص کنید .   ( 1)                                                                                                                                                                       « هرگز نرسد به منزل عشق    بی بدرقه ی تو کاروان ها »

الف ) بدرقه            ب ) هرگز             ج ) منزل                د ) کاروان ها

3. کدام گزینه موصوف و صفت است ؟ ( 1)

الف ) کشور ایران   ب ) دریای طوفانی     ج ) کلاس درس      د ) انتخاب دوست

4. کدام کلمه نمی توانند به عنوان قافیه به کار روند ؟ ( 1)

الف ) کوشش ، جوشش       ب ) یار ، خار     ج ) موش ، موشک   د ) گل ، دل

5.با توجه به عبارت زیر همه ی گزینه ها فعل هستند به جز .............. ( 1)

از اینان یکی سر بر نمی دارد ، که دو گانه ای یگزارد چنان خواب غفلت برده اند که گویی نخفته اند که مردهاند .

1. بگزارد              2.برده اند                    3.گویی                4. نخفته اند

6.معنی واژه های ( متعبد – مصحف – طفو لیت – طایفه ) به ترتیب در کدام گزینه ها آمده است ؟ ( 1)

الف )شکرگزار – قرآن – خردسالی –گروه                 ب) عبادت کننده – کتاب دعا – کودکی – دسته

ج) شکرگزار – مفاتیح الجنان – کودکی – عده            د) عبادت کننده- قرآن – نوزادی – بزرگا ن

7. کدام اثر نظامی نیست ؟ ( 1)

1.خسرو وشیرین               2.لیلی و مجنون            3.هفت پیکر                 4.کشف الاسرار

8.  در عبارت زیر منظور از دو گانه چیست ؟ ( 1)

از اینان یکی سر بر نمی دارد که دوگانه ای بگزارد .

1)نماز عصر              2. نماز ظهر                3. نماز مغرب               4. نماز صبح

9. در پوستین خلق افتا د ن کنایه از .............. ( 1)

1. با مردم در گیرشدن       2. مردم رانادیده گرفتن             3. غیبت کردن            4. فریا د کشیدن بر سرمردم

 

10. در کدام گزینه فعل وجود ندارد ؟ ( 1)

1) گفت به فصل بهار           2) آینه های رازها ست   3.  خط خدا را بخوان             4. با خط رخشان سبز

11. با توجه به عبارت زیر کدان واژه نهاد نیست ؟ ( 1)

نادانی که از آموختن سر باز نزند ، بخشنده ای که در بخشش خود بخل نکند و درویشی که آخرت خویش را به دنیای خود نفروشد .

1) نادانی            2) بخشنده ای    3) بخل              4) درویشی

12.کدام آرایه ادبی در شعر زیر وجود دارد ؟ ( 1)

برگ درختان سبز در نظر هوشیار / آینه رازهاست/ جلو ه ی روی خداست

1)تشبیه      2) مراعات نظیر    3) تضاد         4) تشخیص

13.کتاب کویر از کیست ؟ 1) شریعتی    2) قیصر امین پور   3) سنایی       4) محمود کیانوش    ( 1)

14.مثنوی معنوی از کیست ؟  1) سعدی     2) فردوسی   3) مولوی     4)  بهار     ( 1)


15) نقش کلمه ی مشخص شده چیست ؟   می توانیم از لحظه های زندگی لذت ببریم .   ( 1)

1) مسند    2) متمم      3)    مفعول      4)  نهاد

16. نقش کلمات مشخص شده را بنویسید ؟  1/5  

دانش آموزان باهوش درس هایشان را می خوانند .  دانش آموزان باهوش   ................. درس هایشان..........می خوانند..

رزمندگان دلاور ما  با  دشمن متجاوز   جنگیدند .

17.ارکان تشبیه را در جمله ی زیرمشخص کنید . ( 1)

نسیم همچون مادری مهربان گل ها را نوازش می داد . مشبه.........مشبه به........وجه شبه........ادات شبه...

18. در بیت زیر کدام آرابه ادبی به کار رفته است ؟ 5/0

هر چه سرما و هرچه دل سردی         پرزد آهسته از نظر گم شد

19.مفهوم ضرب المثل خود را بشناس تا خدا را یشناسی از کدام بیت دریافت می شود ؟ ( 2)

علم بال است مرغ جانت را       بر سپهر او برد روانت را

نیست آب حیات جزدانش       نیست باب نجات جز دانش

دل بی علم چشم بی نورست      مرد نادان زمردمی دور ست

آن چه در علم بیش می باید       دانش ذات خویش می باید

 

 




:: بازدید از این مطلب : 1160
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : عباسعلی داوری
ت : چهار شنبه 29 بهمن 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
mohammad.s در تاریخ : 1393/12/22/sahele-adab - - گفته است :
salam aliiiiiiiiiiye

<-CommentGAvator->
علی عرب در تاریخ : 1393/12/17/sahele-adab - - گفته است :
اقا خیلی خوبه

<-CommentGAvator->
محمدصالح فتاحی در تاریخ : 1393/12/17/sahele-adab - - گفته است :
سلام خیلی خوبه مطالب یشتری برای هفتم بگذارید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');